uprofessionel blog - sådan gør du din blog professionel
Vi her på blogguides.dk, vil rigtig gerne hjælpe dig med at få en blog, der ser så professionel ud som muligt. Vi kigger dagligt på mange forskellige blogs. Så derfor støder vi fra tid til anden på elementer, som får nogle blogs til at se uprofessionelle ud.

Der er selvfølgelig forskel på, hvad der passer til de forskellige målgrupper, men nogle ting forstyrrer mere, end de gavner. Vi har derfor samlet 10 ting, der ikke bør være på en professionel blog. Ting du i hvert fald bør tænke over. Og det heldige er, at du allerede kan ændre dem i dag, og det vil få din blog til at se meget mere indbydende ud, især for dine nye læsere.

1. Intet eller misvisende webstedsikon/favicon

Et favicon også kaldet et webstedsikon er det lille logo, der i princippet repræsenterer din blog. Som her på blogguides.dk, hvor vores favicon står ved siden af Velkommen – Blogguides.dk

Faviconet vises i fanen ved siden af din blogs navn, på lister, og hvis dine læsere vælger at gemme din blog som et bogmærke. Hvis du ikke selv har indsat et favicon, vil der typisk være et standard favicon fra din blogs tema. I forhold til netop din blogs indhold kan dette favicon blive misvisende eller også vises der slet ikke noget. Det ser meget mere professionelt ud, hvis du har et favicon på din blog, som faktisk passer til din blog, og vi vil altid anbefale, at du indsætter dit eget.

2. Menu med for få eller for mange valgmuligheder

Det ser meget ufærdigt ud, hvis du har for få valgmuligheder i din menu. Med valgmuligheder mener vi for eksempel emner, kategorier og links. Fyld lidt mere på eller drop den helt og vis dine emner i din sidebar i stedet. Vi har set nogle have en menu, hvor der kun har været to til tre valgmuligheder. Det siger alt for lidt om din blog og dens indhold. Hvis du vælger at have en menu, så bør menuen være noget af det første, som inspirerer din læser til at udforske din blog. Samtidig kan det se virkelig rodet ud med for mange valgmuligheder. Det er meget normalt at have omkring fem til otte valgmuligheder i menuen, hvis du altså har en menu på din blog.

3. Nyeste indlæg i sidebar

Dette er en fejl vi ofte ser. Mange nye bloggere sætter en liste med de nyeste indlæg fra bloggen ind i deres sidebar. Det er ærgerligt, for der er virkelig tusind andre gode ting, du kan bruge din sidebar til. Din blog skal helst være bygget sådan op, at det er nemt at finde dine nyeste blogindlæg, og derfor er det ikke nødvendigt at vise dem igen i din sidebar. Brug for eksempel i stedet pladsen til at vise dine mest populære blogindlæg, så dine nye læsere kan blive inspireret af nogle i forvejen populære indlæg.

4. Søgefunktion som det øverste i din sidebar

Når folk lander på din blog er det næppe en søgefunktion, der er det første, de leder efter. Brug i stedet den første plads i din sidebar til at lave en kort introduktion af dig selv og din blog. Placér søgefunktionen et andet sted, for eksempel i din menu eller i et af hjørnerne på din side. Du kan se her, hvor vi har placeret søgefunktionen på vores blogs udelukkendelund.dk og lisesommerlund.dk.

5. Forstyrrende baggrund, der forringer læsevenligheden

Hvid baggrund med sort tekst er det, der fungerer bedst, når vi læser. Nogle bloggere vælger at lade deres tekst stå hen over et baggrundsbillede. Det vil vi stærkt fraråde. Læsevenligheden kommer helt i bund, og det vil tage lang tid at læse dit indlæg. Når det sker, så smutter din læser igen. Hvis du vil skille dig lidt ud visuelt, så kan du godt vælge andre letlæselige farver til din tekst, men lad være med at have et forstyrrende baggrundsbillede på din blog. Det skal være nemt at læse dine blogindlæg, og der skal ikke ske for meget, før læserne mister opmærksomheden.

Læs også: 10 skrivetips til at forbedre dine indlægs læsevenlighed

6. For mange kategorier og tags

Det er en kunst at begrænse sig i sine kategorier, men det er virkelig vigtigt. Du kan fremstå som rodet og ubeslutsom, hvis du har for mange kategorier og tags. Det virker uprofessionelt og bliver uoverskueligt for dine læsere, hvis de får for mange valgmuligheder i form af 45 kategorier og tags, når de lander på din blog. Vi anbefaler dig kun at have omkring fem kategorier på din blog. På den måde bliver det meget nemmere for dine læsere at navigere rundt, og samtidig hjælper det dig med at holde din blogs fokus. 

7. Tomme sider og kategorier

Det ser virkelig uprofessionelt ud, hvis der er tomme sider og kategorier på din blog. Det er næsten det værste, du kan byde dine læsere.  Vent med at udgive dine sider, indlæg og kategorier til du har indhold i dem. Det er forvirrende for læserne, hvis de havner på en tom side på din blog. Hvorfor er den der så, hvis den ikke har indhold?

8. Billeder i dårlig kvalitet

Det kan hurtigt virke uprofessionelt, hvis du har billeder i dårlig kvalitet på din blog, og samtidig virker det også useriøst, hvis du slet ikke har nogle billeder. Gør derfor dig selv den tjeneste at bruge lidt ekstra tid på dine billeder. Hvis du har svært ved selv at tage billeder, findes der mange sider, hvor du gratis kan hente billeder fra – og også redigere dem. To hurtige eksempler ville være pixabay.com og canva.com.

9. En intetsigende om-side

Har du tjekket din om-side for nylig? Om-siden er rigtig vigtig på din blog, og hvis du tjekker din blogs statistik, vil du højst sandsynligt opdage, at der er mange, der klikker ind på lige netop den side. Folk er nysgerrige, og vil gerne lære mere om, hvem der står bag bloggen, så sørg for at gøre lidt ud af det og skriv mere end blot et par linjer om dig selv.

Din om-side skal selvfølgelig være personlig, men det er meget vigtigt, at den henvender sig til læseren. Sørg derfor for at fortælle, hvad din blog handler om, og hvorfor den er relevant for læseren, og hvad du kan tilbyde dem. Du kan også bruge om-siden til at fortælle om nogle populære indlæg, og hvis du, ligesom os her på blogguides.dk tilbyder e-bøger eller andet, så er om-siden også et oplagt sted at fortælle om dette. Hvis man kan tilmelde sig dit nyhedsbrev eller følge dig på sociale medier, så gør også det klart her.

10. En blog der ikke fungerer på mobilen

Der er rigtig mange, der læser blogs fra mobilen, så det er vigtigt, at din blog er mobilvenlig (også kaldet responsiv). Hvis læseren havner på din blog, og designet ikke passer til deres telefon, så vil de hurtigt forsvinde igen. Tjek derfor din blog igennem via din mobil, og se, om det ser pænt ud. Hvis ikke, vil vi anbefale, at du finder et tema til din blog, som er mobilvenligt, ellers kan det virkelig koste dig mange læsere.

Har du andre gode råd til, hvad der kan gøre en blog uprofessionel?


Signature
Tilmeld vores nyhedsbrev, så modtager du e-bogen "Find din niche - og få en professionel blog".

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, accepterer du, at vi må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig vores nyhedsbrev igen.

Læs vores privatlivspolitik her.