mediekit til din blog

Der er to scenarier, hvor du skal sende dit mediekit til en virksomhed. Det første er, når du selv søger samarbejder, det andet er, når virksomheder kontakter dig angående et samarbejde. I begge tilfælde er det vigtigt at fremstå så professionel som muligt. Derfor vil vi gerne tage dig med igennem vores guide, hvor vi viser dig, hvordan du får et professionelt mediekit. I samme omgang vil vi gerne takke vores søde bloggere hos Bloggers By Heart for inspirationen til dette indlæg.

Mediekits og samarbejder

Når du som blogger laver samarbejder med virksomheder, vil du på et tidspunkt opleve, at virksomhederne efterspørger et mediekit. Vi får dog tit spørgsmål om, hvordan sådan et mediekit ser ud, og hvad mediekittet bør indeholde. Bare rolig i indlægget her viser vi dig, hvordan du kan lave dit helt eget professionelle mediekit. Et mediekit som du uden problemer kan sende ud til dine mulige samarbejdspartnere og virksomheder.

Det er vigtigt, du giver et professionelt billede af dig selv, og sælger dig selv godt. Måske har du fået nogle gode samarbejder i hus, men måske har du også allerede fået en del afslag? Derfor kommer vi her med gode råd til, hvordan du får flere samarbejder med virksomheder.

Når du kontakter virksomheder for at lave samarbejder med dem, anbefaler vi, at du sender dem et professionelt mediekit. Det gør vi af flere årsager. Virksomhederne drukner i mails fra bloggere, der vil samarbejde. Derfor skiller du dig allerede ud fra mængden af mails fra start, fordi du har vedhæftet et mediekit til mailen. Fedt ikke? 😉 Mange virksomheder vil kigge på dit mediekit, blot fordi det allerede er der. Det får dig både til at virke professionel, og samtidig viser det også en potentiel samarbejdspartner, hvorfor de skal arbejde sammen med netop dig.

Hvis du gerne vil lave samarbejder med virksomheder, bør du altså have et mediekit klar, som du kan sende til dem.

Hvad er et mediekit?

I blogland er et mediekit et slags blogger-CV. Det beskriver, og viser de vigtigste ting om dig og din blog. Det er tiltænkt virksomheder, som du gerne vil samarbejde med. Målet med mediekittet er, at virksomheder hurtigt kan danne sig et klart indtryk af dig, din blog, priser, hvem din målgruppe er, og hvor mange følgere du har.

Forvirret? Bare rolig! Vi har en step by step guide til dig her:

Et professionelt mediekit – Trin for trin

1. Beskrivelse af dig og bloggen

Lav en kort beskrivelse af dig og din blog. Fortæl, hvor gammel din blog er, din niche, hvilke emner du skriver om og dine styrker som blogger. Gør det gerne med en personlig vinkel.

2. Målgruppe

Det vigtigste for virksomhederne er et klart billede af, hvem din målgruppe er. Skriv derfor en kort præsentation af din målgruppe. For eksempel alder, interesser og eventuelt køn.

3. Hvad tilbyder du?

Beskriv, hvordan en virksomhed kan samarbejde med dig. Det kan for eksempel være anmeldelser, konkurrencer, billeder eller direkte indlæg til deres eget website. Du bør altså gøre det klart, hvad særligt du kan tilbyde virksomheden.

Eksempel: Hvis du er madblogger, så kan du for eksempel lave anmeldelse af deres produkter, inkludere det i en opskrift og måske endda lave food styling med lækre billeder.

4. Sociale medier

I dit mediekit er det vigtigt at inkludere dine sociale medie-profiler. Vis, hvor mange følgere du har. Dette kan for eksempel være Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, Youtube og eventuelt Snapchat.

5. Statistik

De fleste virksomheder vil gerne have nogle tal på din blog, inden de indgår et samarbejde med dig. Sørg derfor for, at dit mediekit indeholder tal på, hvor mange unikke besøgende din blog har månedligt, hvor de kommer fra, og hvor mange procent der er henholdsvis kvinder og mænd, samt hvilken alder din typiske læser har.

6. Tidligere samarbejder

I et normalt CV inkluderer du også tidligere jobs. Det samme gælder i dit mediekit. Skriv lidt om, hvem du tidligere har samarbejdet med. Inkludér, hvad samarbejdet bestod i. På den måde kan du vise, at du har lavet samarbejder før, og hvilken erfaring du har på området.

7. Dine priser

Hvad tager du for et sponsoreret blogindlæg, et opslag på Instagram og så videre?

Som medlem i vores blogfælleskab Bloggers By Heart forhandler vi ofte priser på vegne af vores bloggere. På den måde sikrer vi. at alt går retfærdigt til, så både samarbejdspartnere og bloggere får noget ud af samarbejdet.

8. Kontakt-oplysninger

Sørg selvfølgelig for at inkludere dine kontaktoplysninger, så virksomheden nemt kan komme i kontakt med dig.

9. Design

Mange er forvirrede over, hvordan et mediekit ser ud, og det kan vi godt forstå. Det er nemlig meget op til dig selv. Du kan lave én side med vigtige informationer eller flere, hvor du inkluderer eksempler på lækre billeder og arbejde, du har lavet.

Sørg frem for alt for, at dit mediekit er visuelt appellerende og spice dit mediekit op ved at indsætte billeder, som illustrerer, hvad din blog handler om. Indsæt minimum ét billede af dig selv.

Hvordan dit mediekit visuelt skal se ud, er virkelig op til dig, men vi anbefaler, at det passer sammen med resten af dit brand og især din blogs stil. Tager du egne billeder? Så inkludér nogle af dem.

Vi vil på det kraftigste anbefale, at du tænker over, hvor overskueligt dit mediekit er. Keep it simple 😉

Lav dit mediekit på canva.com

På canva.com kan du finde masser af gratis mediekit-skabeloner, som du kan tilpasse til din blog. Gå blot ind på siden her: Canva.dk/mediekit

Medie kit guide professionel blog

Det er nemt at komme i gang med at lave dit mediekit på Canva. Du kan oprette en konto gratis, søge efter “Media Kit”, og så ellers gå i gang med at designe mediekittet med tekst, farver og billeder. Vær opmærksom på, at noget indhold i Canva koster penge. Der står “Free” på de ting, som du kan benytte gratis.

Er der noget vi har glemt? Så kontakt os endelig.


Signature