reklameregler for bloggere

Her er vores guide til reklameregler for bloggere. Synes du også, det er svært at finde ud af, hvornår et blogindlæg skal markeres som reklame?

Sponsoreret, “I samarbejde med”, reklame, annonce, gave, inviteret, listen er lang over, hvordan vi ser, at bloggere markerer reklame, så selvfølgelig bliver det svært, og bare rolig, du er ikke den eneste. Det synes næsten ALLE bloggere på et eller andet tidspunkt, og det er altid noget vores bloggere i Bloggers By Heart spørger ind til. Så i dette indlæg vil vi prøve at forklare reklamereglerne for bloggere så godt, vi kan. Vi deler her Forbrugerombudsmandens retningslinjer for, hvornår og hvordan dit blogindlæg eller opslag på dine sociale medier skal markeres som reklame.

Har du tidligere fået betaling for at skrive et blogindlæg? Måske har du ikke fået penge, men fået en goodiebag til et event, en “gave” eller et produkt efter aftale med en virksomhed, og herefter skrevet om produktet på din blog? Ja, så er der tale om reklame, men lad os lige bryde det lidt op for dig.

Vigtig information til bloggere

Siden Bloggers By Heart blev skabt i 2016 har vi hjulpet mange bloggere, der lavede “gratis” reklame for virksomheder. Nogle vidste godt, at de lavede reklame, men de vidste ikke, hvordan de skulle gribe reklamereglerne an. Andre vidste ikke, at de lavede reklame og så de mange gaver som en sød gestus fra virksomhederne.

Vi anbefaler, at du sorterer i, hvornår dine følgere bliver udsat for reklame på din blog. De meget hardcore bloglæsere, læser med hos mange blogs i samme kategori. Hvis de ser samme produkt på samme tid på mange blogs, så kan de godt lægge to og to sammen. Hvis du ikke har markeret reklame som reklame, så mister du din troværdighed og uden den, så bliver det svært for dig at sælge noget i fremtiden. Dine læsere SKAL kunne stole på dig.

Fire gode grunde til, at du SKAL markere reklame:

  1. Du beholder din troværdighed, fordi du viser, at du er ærlig.
  2. Dine samarbejdspartnere vil ikke kunne blive straffet for din manglende markering af reklame.
  3. Du fremstår mere professionel. Dine læsere kan godt gennemskue, hvis der er tale om reklame.
  4. Du vil slipper for at komme i problemer med Forbrugerombudsmanden.

Skjult reklame

Skjult reklame siger måske sig selv, men vi vil nu alligevel lige forklare, hvad det er. Skjult reklame er, når det ikke er tydeligt for læseren, at der er tale om reklame. Hvis det ikke er 100 procent tydeligt, før en læser klikker sig ind på dit blogindlæg, der indeholder reklame, så er der tale om skjult reklame. Dette gælder også, hvis du på forsiden af din blog, kun viser en oversigt med titel og et billede fra dit blogindlæg, og man ikke kan se teksten reklame, inden man klikker sig ind på indlægget. Her anbefaler vi, at du skriver reklame på selve billedet.

Der bliver slået hårdt ned på bloggere, når det gælder skjult reklame. Skjult reklame er forbudt, og det er vigtigt, at du overholder retningslinjerne fra Forbrugerombudsmanden for ikke at overtræde loven. I værste fald kan du og din samarbejdspartner modtage en heftig bøde. Reklamereglerne gælder ikke kun for din blog, men også for dine sociale platforme og dit nyhedsbrev.

Læs eventuelt artiklen her: Forbrugerombudsmanden anmelder influenter for skjult reklame (2019).

Det skal være tydeligt for modtagerne, hvis der er kommercielle interesser bag en omtale. Det skal være ekstra tydeligt, hvis det kommercielle budskab er rettet mod børn og unge under 18 år.

For at undgå skjult reklame skal du altid markere, når du laver sponsoreret indhold. Udover at du overholder loven, så virker du som sagt også meget mere troværdig over for dine følgere, når du undgår skjult reklame på dine platforme.

Læs også: God bloggeretik – Vores fem bedste råd til bloggere

Hvornår er noget reklame?

Det er egentlig ret enkelt at finde ud af, om dit blogindlæg indeholder reklame. Spørg dig selv om følgende:

  • Får jeg noget ud af at omtale virksomheden eller produktet i form af betaling?
  • Har jeg indgået en aftale med virksomheden om, at jeg skal omtale dem? Her er det ligemeget, om du kontaktede virksomheden først eller omvendt.

Ja eller nej? Er svaret ja, så er der tale om reklame. Betaling kan både være produkter, ydelser, gavekort, omtale og penge. Dette gælder også produkter, der er modtaget i goodiebags og ydelser såsom restaurantbesøg eller lignende.

Reklameregler for bloggere

Der er ikke tale om reklame, hvis:

  • Produktet er købt og betalt af dig selv.
  • Du omtaler valgfrit et produkt eller en virksomhed uden at få nogle form for “belønning”.
  • Du har modtaget en bog, som du anmelder på din blog. Boganmeldelser går ind under særreglerne for kultur, og er derfor ikke reklame, så længe du ikke har modtaget andet end en bog.

Der er tale om reklame, når:

  • Du har modtaget betaling for at omtale et brand eller produkt.
  • Du inkluderer affiliate links i dine blogindlæg eller opslag.
  • Du har indgået en aftale med virksomheden om, at du skal omtale dem.

Sådan overholder du retningslinjerne for reklameopslag

Reklame på bloggen

  • Du skal skrive i starten af dit blogindlæg, at der er tale om en reklame. Brug ordet “Reklame” eller “Annonce”. “Sponsoreret” og “I samarbejde med” er IKKE fyldestgørende nok, og er ikke godkendt af Forbrugerombudsmanden.
  • Det skal også være tydeligt, hvem du reklamerer for. Du skal altså sørge for, at det er tydeligt, hvilken virksomhed, du reklamerer for i dit blogindlæg eller opslag.
  • Det skal være synligt, at der er tale om indhold, der indeholder reklame, inden man klikker sig ind på det. Hvis du for eksempel deler dit blogindlæg på Facebook, så skal du sørge for at vise, at der er tale om reklame, så læseren ved det, inden vedkommende klikker sig ind på dit indlæg.
  • Det skal fremgå, at dit blogindlæg er reklame, hvis du har modtaget det omtalte produkt “gratis”, eller på anden vis har fået en gave eller betaling for at skrive om produktet/virksomheden.
  • Hvis dit indlæg indeholder affiliate links, skal det fremgå i starten af dit blogindlæg, at der er tale om reklame.

Reklame på dine sociale medier

  • Reglerne gælder også for dine sociale medier. Så hvis du for eksempel deler et billede på Instagram af et produkt, som du har fået betaling for at omtale, så husk at skrive som det første i opslaget, at der er tale om reklame.  Det er ikke nok at lave hashtagget #reklame, hvis der er tale om betalt indhold.

Affiliate links gør dit indlæg til en reklame

Indeholder dit indlæg affiliate links også kaldet reklamelinks, så er der også tale om reklame, da du potentielt kan tjene penge ved, at dine følgere klikker på de links, du har i dit blogindlæg. Vi anbefaler, at du markerer det således:

Skriv teksten (reklamelink) efter hvert affiliate link. Som eksempel: Find din næste sommerkjole her. (reklamelink). Forbrugerombudsmanden godtager ikke ordet “affiliate link”.

Læs også: Sådan tjener du penge med affiliate netværk på din blog

Men hov! Er det så reklame, når jeg omtaler events, jeg er til?

Hvis du deltager i et presseevent, skal du markere på dine opslag og blogindlæg, at du er inviteret til eventet. Du kan blot skrive: “Inviteret”. Hvis du modtager betaling for at deltage i et event, er der tale om reklame. Hvis du modtager en goodiebag, og viser den frem, så er det også vigtigt, at du giver udtryk for, at det er noget, du har modtaget i gave. Du kan for eksempel skrive: “Reklame: Produkterne er modtaget i en goodiebag”.

Hold dig altid opdateret på reglerne om reklame for bloggere på forbrugerombudsmanden.dkSe også deres video, som viser, hvad du skal være opmærksom på: Videoguide til markedsføringsloven

Vi håber, vi har gjort dig lidt mindre forvirret om reklameregler for bloggere, ellers er du altid velkommen til at skrive til os 🙂

Har du spørgsmål til retningslinjerne, eller noget du mener, der skal tilføjes, så skriv en kommentar nedenfor.


Signature
Få endnu flere tips til din blog
Tilmeld vores nyhedsbrev, så modtager du e-bogen "Find din niche - og få en professionel blog"

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, accepterer du, at vi må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig vores nyhedsbrev igen.

Læs vores privatlivspolitik her.