podcast

Reklame: Indlægget er lavet i samarbejde med Charlotte Heje Haase fra Din Podcast

Skal en podcast være næste step i din online branding? Når du har en blog, kan det være en rigtig god idé at overveje lidt alternativt indhold. Hvis du plejer at lave blogindlæg, ligesom vi gør her på blogguides.dk, så kan video eller en podcast være et rigtig godt næste step. Det giver dine følgere noget ekstra, og du lader dem se og høre dig. I det her indlæg har vi samarbejdet med Charlotte Heje Haase, og har fået lov til at få et kig på hendes online kursus: Skab din unikke podcast på 6 uger.

Har du overvejet en podcast?

Har du selv overvejet at lave en podcast i forbindelse med din blog, men ved du ikke, hvordan du kommer i gang? Så kan det her indlæg samt Charlottes kursus være et godt sted at starte.

Hvis du har haft din blog i et stykke tid, kan det være godt at begynde at brande dig med indhold på andre platforme også. Det er jo selvfølgelig oplagt at tage et emne fra din blog, som du kan gå endnu mere i dybden med.

Find din niche og din passion

Har du ikke en blog? Og derfor ikke en niche endnu, så vil vi anbefale at starte ud med vores e-bog, som du får adgang til ved at skrive dig op til vores nyhedsbrev. Få e-bogen – Find din niche her. Det vigtigste er, at du er passioneret om det, du gerne vil podcaste om. Når din passion skinner igennem, fanger du også bedre lytterne.

Når du har fundet ud af, hvad din niche er, så kig også på, hvem du gerne vil have som målgruppe. Begge dele får du hjælp til i vores e-bog 😊

Gode råd til at finde navnet på din podcast

Når du ved, hvad din podcast skal handle om, hvad skal den så hedde? Her kommer tre gode råd til dig:

1. Det samme som din blog

Hvis din podcast er en folængelse af din blog, kan du godt kalde den det samme som din blog. Du kan evt. også skrive dit blognavn efterfulgt af podcast.

2. Vælg et enkelt navn

Vælg gerne et navn, der er enkelt, kort og præcist, så det er nemt for folk at huske det og stave det. Det kan også være en god idé at undgå æ, ø og å.

3. Et ledigt navn

Det kan være en rigtig god idé at sørge for at podcastens navn er ledigt som domæne. Det ville være lidt surt at give en anden person en masse trafik, fordi lytterne af din podcast i virkeligheden prøver at finde mere fra dig, men så havner på en andens domæne. Så sørg for, at navnet ikke allerede er taget. Søg i din podcast-app for at tjekke, at navnet er ledigt. Det er også en god idé at søge på domænet online på for eksempel Unoeuro (reklamelink), så du kan tjekke, det er ledigt her. Du kan også med fordel allerede købe det nu – det kan jo være, du på et tidspunkt skal lave et website med navnet på din podcast.

Tre tips til en ekstra god podcast

God lyd

Det er vigtigt, din podcast har god lyd. Man skal kunne høre klart og tydeligt, hvad du siger. Her på blogguides.dk bruger vi mikrofonen “Røde NT-USB” samt et popfilter. Der findes mange gode mikrofoner på markedet, men denne er vores anbefaling.

Tips til god lyd:

  • Sørg for at bruge en ordentlig mikrofon. Se eventuelt vores anbefaling ovenfor.
  • Sid et stille sted, hvor du ikke bliver forstyrret, og der ikke er for meget baggrundsstøj.
  • Luk vinduer og døre, så du mindsker støj udefra.
  • Placer dig selv et sted uden for meget rumklang. Dette kan være et sted med et tæppe og mange bløde møbler. Det vil tage meget af støjen og fjerne forstyrrende ekko. Så er du good to go 😉

Visuel identitet

Når en lytter søger efter en ny podcast at lytte med på, så er det første de ser et billede og navnet på din podcast. Det er dét billede og det visuelle, der skaber rammerne om din podcast, som får dem til at give dig en chance. Sørg for at give et godt førstehåndsindtryk ved at signalerer dét, som du vil have frem sammen med dig og dit brand. Samtidig er billedet også vigtigt i forhold til Apples rangering af din podcast, hvis du vælger at udgive din podcast på iTunes.

Tips til et godt billede:

  • Billedet bliver vist i et frimærkestørrelse, så sørg for, at man kan se, hvad det forestiller i et lille format. Keep it simple!
  • Brug ikke stock fotos, men skab din egen visuelle identitet. Brug for eksempel noget genkendeligt fra din blog.
  • Du kan med fordel bruge et program som canva.com eller picmonkey.com til at designe dit billede.
  • Det er vigtigt, at billedet er minimum 1400×1400 pixels og maksimum 3000×3000 pixels.

Soundtrack

Du kan sætte en bestemt stemning og skille dig ud fra andre podcastere samt skabe genkendelighed ved at have et soundtrack til din podcast. Soundtracket skal bruges i din intro og i din outro.

Tips til dit soundtrack:

  • Sørg for, at du har rettighederne til det musik, du bruger.
  • Vælg musik uden sang, da det ikke fungerer særlig godt at tale henover en, der synger.
  • Du kan google dig frem til musik ved at søge “podsafe music”, men ellers kan vi anbefale Premiumbeat.com 

Optag din podcast

Du skal nu i gang med at optage din podcast, og vi anbefaler, at du starter med at lave en intro og en outro. Bagefter kan du gå i gang med dit allerførste podcastindslag.

Tips til din intro:

  • Vælg noget musik, der passer til din podcast.
  • Fortæl kort, hvem du er, og hvad din podcast handler om.

Tips til din outro:

  • Afslut din podcast med at spille det samme stykke musik som i din intro.
  • Tilføj gerne en call to action. Du kan for eksempel opfordre lytterne til at abonnere på din podcast eller besøge din blog.
  • Lav gerne en afslutning, hvor du takker dine lyttere for, at de lyttede med, og sig på gensyn.

Tips til dit første indslag:

  • I dit første indslag skal du præsentere dig selv og din nye podcast. Hvad kan man forvente som lytter, hvorfor har du startet en podcast og så videre.
  • Start med at skrive ned, hvad du vil sige. Lav for eksempel et notesark til dig selv, hvor du lister stikord op i den ønskede rækkefølge.
  • Pas på med at læse direkte op fra et manuskript, da lytteren hurtigt kan høre, at du læser op. Tal i stedet fra hjertet med udgangspunkt i dine noter.
  • Har du punkter, eller emner du vil gennemgå, så hold en lille kunstpause mellem hvert punkt. Dette vil hjælpe dig senere, når du skal redigere din podcast. Fordi der vil være klare steder, hvor der ikke er lyd.
  • Får du sagt noget vrøvl, så hold en kunstpause og start forfra. Det giver et meget bedre flow, og du vil nemt kunne finde stedet, hvor du er startet forfra, så du kan klippe det ud.

Rediger din podcast

Der findes mange forskellige programmer, hvori du kan optage og redigere din podcast. Der findes blandt andet gratisversionen Audacity eller programmet Hindenburg, der er udviklet specielt til podcast og radio.

Tips til at redigere din podcast:

  • Rediger lange pauser ud af din podcast, så der ikke er en masse tomrum.
  • Du kan også fjerne steder, hvor du vrøvler, hoster og så videre.
  • Pas på med ikke at redigere for meget. Du er et menneske, og derfor må der gerne være “øh”, grin, tænkepauser osv.

Udgiv din podcast

Når din podcast er færdig, er du klar til at udgive den. Vi anbefaler, at du bruger platformen libsyn.com – herfra kan du sende din podcast ud i verden.

Når du har oprettet en konto på Libsyn og uploadet din første episode, kan du herefter sende den til Apple Podcast samt Spotify og begynde at få lyttere.

Reklamer gerne for din podcast på din blog og dine sociale medier. Vi ved godt, det kan være grænseoverskridende, at andre skal lytte med, men det er jo det, der er hele idéen ik’? 😉

Podcastkursus for begyndere

Ønsker du mere hjælp til at komme i gang med at lave din egen podcast, så kan du tilmelde dig Charlotte Heje Haases online kursus “Skab din unikke podcast på 6 uger” her. Prisen er 999 kr. ekskl. moms.

Du kan også få tips til podcasting i hendes Facebookgruppe her.

Hvis du er medlem af Bloggers By Heart Premium, får du rabat på kurset og selvfølgelig mange andre fordele.

Skriv endelig til os eller Charlotte på mail charlotte@dinpodcast.dk, hvis du har spørgsmål 😊


Signature
Få endnu flere tips til din blog
Tilmeld vores nyhedsbrev, så modtager du e-bogen "Find din niche - og få en professionel blog"

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, accepterer du, at vi må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig vores nyhedsbrev igen.

Læs vores privatlivspolitik her.