huskeliste - det skal du gøre før og efter hvert blogindlæg

Det her indlæg skal hjælpe dig med at lave supergode blogindlæg hver gang! Vi har oven i købet lavet en tjekliste, som du kan downloade og bruge hver gang, du skriver et blogindlæg. Så du er sikker på, at du husker det hele. At skrive et blogindlæg er nemlig ikke bare lige. Der er rigtig mange ting, du kan gøre, så dine indlæg bliver fundet og læst. Og det vil vi selvfølgelig gerne hjælpe dig med.

Huskeliste: Før du udgiver et blogindlæg

Vælg et fokussøgeord / keyword

Det er meget vigtigt for din placering på Google, at du vælger et søgeord. Hvis du har installeret pluginnet Yoast SEO, så kan du taste dit søgeord ind der. (Se billedet nedenfor). Søgeordet skal selvfølgelig være ét, som passer til dit indlægs indhold. Ved at kende dit søgeord, så kan du tilpasse dit indhold efter det. Læs også vores SEO-guide her!

Fokussøgeord Yoast huskeliste

Skriv en god titel

Det er vigtigt, at din titel indholder dit indlægs fokussøgeord, og samtidig skal den give folk lyst til at klikke ind på indlægget. Her kan det være en fordel at tale direkte til læseren. Brug dig og du, i stedet for jeg. Der er mange tips og tricks til fængende titler, men en god titel kan også være den slags, hvor dine læsere føler, at de får noget. For eksempel: Tips til dig, sådan gør du, min anbefaling til dig og så videre.

Opdel din tekst i afsnit

Når du deler din tekst op i mindre afsnit, så gør det dit indlæg nemmere at læse. Samtidig er det godt i forhold til SEO, når du laver underoverskrifter i dit indlæg. Så del din tekst ind i afsnit, og giv det underoverskrifter ved at bruge headings som h2 og h3. Sørg også for at mindst én af dine underoverskrifter indeholder dit indlægs søgeord. Læs flere tips til læsevenlighed i vores indlæg: 10 ting, der vil forbedre dine indlægs læsevenlighed

Link til tidligere indlæg

En rigtig god måde at inspirere dine læsere til at blive på din blog er ved at linke til andre relevante indlæg. På den måde kan du nemlig fange læsernes interesse, og få dem til at læse flere indlæg fra blog. Du kan gøre det i teksten eller eventuelt sætte relaterede indlæg i bunden af hvert blogindlæg.

Få folk til at kommentere

Kommentarer er gode. Både i forhold til SEO, men også til at skabe kontakt til dine læsere. De fleste af os bloggere synes, at det kan være svært, at få folk til at kommentere på de blogindlæg, som vi laver. Men der er én ting, som vi kan gøre, og det er at lave en såkaldt Call-to-action i slutningen af vores indlæg.  Stil derfor et spørgsmål i slutningen af dit indlæg, eller motivér på anden vis dine læsere til at kommentere dit indlæg.

Husk billeder

Dit blogindlæg skal minimum indeholde et billede. Billedet skal være relevant for dit indhold og pirre læserens interesse. Nogle læsere dømmer et blogindlæg udelukkende på baggrund af det tilhørende billede. Så det er værd at tænke over. Det er en god idé at holde den samme billedstil gennem hele din blog. Det gør også bloggen lettere genkendelig for dine læsere.

Navngiv dine billeder og angiv Alt text

Mange glemmer det, men det er virkelig vigtigt at give dit billede et fornuftigt navn, som for eksmpel titlen på dit blogindlæg. Sørg altid for, at dit fokussøgeord er med i billedets navn. Angiv også Alt text eller Alternativ tekst på dine billeder med dit fokussøgeord. Når dine potentielle læsere søger online, er der ikke særlig stor sandsynlighed for, at dit billede og tilhørende indlæg kommer frem, hvis dit billede hedder jhdgf5656.jpg. Så i forhold til SEO er det virkelig vigtigt, at billedets navn og alt text indeholder dit indlægs fokussøgeord.

Thumbnail-billede

Nu når vi er ved billederne, vil vi også huske dig på, at det er en god idé at tilføje et thumbnail-billede til dit blogindlæg. Det er det, der vil blive vist, når dit indlæg deles på de sociale medier, og det er jo rart, når billedet passer sammen med det indlæg, der deles, i stedet for et tilfældigt billede fra indlægget eller i værste fald intet billede.

SEO-optimer dit blogindlæg

Vi her på blogguides.dk vil komme til snakke rigtig meget om SEO. I de ovenstående punkter har vi været inde på, hvordan du blandt andet kan SEO-optimere dit blogindlæg, så der er større chance for at blive fundet på Google. Det er vigtigt altid at huske at SEO-optimere, og hvis du er i tvivl om, hvordan du gør, kan du læse vores guide til søgemaskineoptimering her: SEO quick guide

Læs korrektur

Det sidste, du skal gøre, inden du udgiver dit blogindlæg, er at læse korrektur. Læs indlægget højt, der vil nemlig altid være nogle små forbedringer, du kan lave. Tjek for stavefejl og grammatik. Dine læsere vil altid kunne mærke, om du har brugt tid på indlægget.

Du kan også læse vores indlæg om, hvordan du øger din læsevenlighed her: 10 tips til at forbedre dit indlægs læsevenlighed

Huskeliste: Efter du har udgivet dit blogindlæg

Del dit indlæg på på dine sociale medier

Brug de sociale medier til at sprede dit indhold. Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn eller lignende. Alt efter, hvor din målgruppe befinder sig. Jo flere gange, dine følgere ser dig, jo stærkere bliver dit brand og din blog.

Pin dit indlæg med billede på Pinterest

Pinterest er det nye sort for bloggere. Vi er selv i gang med at eksperimentere med at dele blogindlæg på Pinterest, og hvis du synes, det kunne være relevant for dig, er det da værd at prøve. Sørg for at dele pæne billeder og grafikker på Pinterest. Gerne grafikker med tekst på, så man hurtigt kan se, hvad dit indlæg handler om. Pinterest fungerer som en søgemaskine, og det er især godt, hvis du deler guides og tips, da folk ofte søger efter svar på alt lige fra opskrifter, rejser, kommunikation, DIY og børneopdragelse.

Del i relevante grupper og fora

Måske er dine venner ikke ligeså interesseret i dine blogindlæg, som nogle andre ville være. Derfor er det en god idé at finde nogle relevante grupper, hvor du kan dele dit indhold. Det gælder om at finde steder, hvor din målgruppe er. Det kan for eksempel være Facebookgrupper, hvor folk har de samme interesserer som dig. Sørg også for at kommentere på andre blogs og sociale medier, hvor din målgruppe er, så er der større chance for, at de finder dit indhold relevant.

Svar tilbage på kommentarer

Husk altid at tjekke om dit blogindlæg har fået kommentarer på selve bloggen eller de sociale medier. Hvis nogle har kommenteret, skal du altid huske at svare tilbage. Det er god stil, og giver en relation med dine læsere, som er guld værd. Hvis du interesseret i god bloggeretik, kan du også læse vores indlæg om det her: God bloggeretik – Vores fem bedste råd

Tjek statistikken

Hold altid øje med statistikken for dit indlæg. Du kan lære rigtig meget af, hvor mange, der læser dine indlæg, og hvem der læser med. På den måde finder du af, hvem din målgruppe er, og hvad de synes, der er interessant at læse om. Du kan undersøge din statistik på Google Analytics eller med det gratis plugin Jetpack, som kan installeres og ses direkte på din blog.

Lav en video

Efter du har udgivet dit blogindlæg, kan det være en god idé at lave en lille video om emnet, som du deler med dine følgere på for eksempel Instagram, YouTube og Facebook. For eksempel på Stories, IGTV eller Facebook Live. På den måde giver du lidt ekstra til læserne, og skaber opmærksomhed omkring dit nye blogindlæg.

Send indlægget rundt

Har du nogle i dit netværk, som kunne være interesseret i dit blogindlæg? Ja måske ligefrem interesseret i at dele det med deres netværk? At sende indlægget til relevante folk, kan især i starten af din blogs eksistens skaffe dig mange flere sidevisninger, end du selv kan skrabe sammen.

Opdater dit blogindlæg løbende

Sørg for, at dit indlæg altid har aktive links, og opdater det også gerne med nyt indhold løbende. Måske har du et blogindlæg, som du får meget trafik til. Så er det en god idé at sørge for, at det altid er up to date med indhold og links til relevante indlæg. I mellemtiden kunne der jo være kommet nye indlæg til, som er værd at nævne i samme omgang. Med det gratis plugin Link Checker kan du nemt holde øje med din blogs links, og få af vide, hvis du har links, der ikke længere virker.

Del dit indlæg igen efter et par måneder

Du kan med fordel også dele indlægget igen efter nogle måneder, hvis det stadig er relevant. Du kan sagtens genbruge dit blogindlæg og dele det med dine følgere igen. Du kan både vælge at dele det på de samme sociale medie-platforme som sidst, men du kan også vælge at dele det på andre platforme for at se, hvad der virker bedst.


Vil du have din egen huskeliste?

Som tilmeldt til vores nyhedsbrev får du adgang til vores bibliotek med ekstra indhold. Fra biblioteket kan du downloade din egen huskeliste, så du altid kan optimere dit blogindlæg både før og efter, du udgiver det.
Tilmeld dig til vores nyhedsbrev her! 

Kunne du bruge indlægget, og er der flere punkter, som du synes burde være på vores huskeliste? Så del det med os og de andre læsere ved at skrive din anbefaling i kommentarerne, tak 🙂


Signature
Tilmeld vores nyhedsbrev, så modtager du e-bogen "Find din niche - og få en professionel blog".

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, accepterer du, at vi må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig vores nyhedsbrev igen.

Læs vores privatlivspolitik her.