I indlægget her fokuserer vi på, hvordan du kan benytte dig af gæstebloggere på din blog. Gæstebloggere er virkelig gode at have i baghånden. Eksempelvis, hvis du gerne vil give dine læsere et friskt pust, mangler indhold og især til at skabe sund og god kontakt til andre bloggere. Udover det, så er gæsteindlæg jo også indlæg, som skaber trafik til din blog, da gæstebloggeren jo højst sandsynlig også promoverer indlægget til sine følgere.

Så hvorfor ikke komme i gang på den bedst mulige måde med de bedste tips fra os. Her i indlægget deler vi både en guide og vores tips til dig, som gerne vil have gæstebloggere. Der er nemlig flere måder at gøre det på.

Gæsteblogindlæg skal skabe værdi for din læser

Sørg for at vælge dine gæstebloggere med omhu. Det skal gerne være bloggere, der kan skabe værdi for dine læsere. De skal altså blogge om noget, dine læsere gerne vil læse om. Det kan også være, at du prøver at tiltrække en bestemt målgruppe til din blog, og her er det en god idé at bruge en gæsteblogger, som allerede rammer den målgruppe.

Indlægget skal gerne indeholde tips og inspiration. Gæstebloggeren kan for eksempel lave en guide om et emne, som du ved dine læsere eller potentielle læsere gerne vil vide mere om. En løsning kan også være, at du interviewer gæstebloggeren, og så deler spørgsmål og svar på din blog. På den måde har du mere kontrol over indlægget, og du kan spørge ind til ting, som du ved interesserer din målgruppe. Det vigtigste er, at indlægget skaber værdi for dem, der læser med.

Giv gæstebloggeren egen konto på din blog

Hvis du har en blog, hvor det giver mening at have en fast gæsteblogger, så er der flere fordele ved at oprette din gæsteblogger som bidragsyder på din blog. I WordPress kan du oprette brugere som bidragsydere, hvilket vil sige, at de selv kan logge ind på din blog og skrive blogindlæg. Som bidragsyder har gæstebloggeren dog kun begrænset adgang, og har ikke mulighed for at ændre noget på din blog. En bidragsyder kan kun logge ind på sin egen profil, skrive indlæg, lave metabeskrivelse og gemme det færdige indlæg som kladde, som du så kan tilrette og udgive. Med andre ord, så er det stadig dig, der har kontrol over din blog. En bidragsyder har heller ikke mulighed for at tilføje billeder til blogindlægget, og kan ikke selv udgive indlægget.

Vær opmærksom på, at en bidragsyder kan se titlerne på de indlæg, du har liggende som kladder. Det kan altså være et minus for dig, hvis du ønsker at holde dette hemmeligt.

Gæsteindlæg som dokument

Hvis gæstebloggeren kun skal lave et indlæg til din blog, eller du ikke ønsker, at de skal kunne logge ind på din blog, kan du i stedet for at lave en bruger til din gæsteblogger, bede dem om at sende deres indlæg til dig i et dokument. Du kan få indlægget tilsendt på mail sammen med de relevante billeder. Her skal du selv overføre indlægget til din blog. Indsætte billeder, skrive metabeskrivelse og så videre. Til gengæld, så slipper du for at oprette en bruger, og vedkommende vil ikke kunne se dine kladder og kommende indlæg. Det er lidt mere tidskrævende, men der er stadig rigtig mange bloggere, som gør det sådan. Det er smag og behag og helt op til dig, hvordan du ønsker at gøre det 🙂

Lav retningslinjer for din gæsteblogger

Inden din gæsteblogger skriver indlægget til dig, er det vigtigt at lave nogle retningslinjer for indlægget. Det er en god idé på forhånd at forventningafstemme, før samarbejdet går i gang. På den måde er der også større chance for, at du får et indlæg, der er spot on til din blog.

I starten kan det være svært at sætte retningslinjer for gæstebloggere. Derfor vil vi gerne give nogle eksempler

  • Minimum og maximum antal ord – Sådan at det passer med resten af din blog.
  • Antal links til deres egen blog – Det er en god idé at få aftalt, inden indlægget skrives.
  • Undgå dobbelt indhold – Gør det klart, at gæstebloggeren skal levere nyt indhold, og altså ikke blot kopiere noget fra sin egen blog. Det er rigtig dårlig for din SEO med dobbelt indhold.
  • Aftal emnet på forhånd – Det er en god idé at aftale, hvad der reelt skal skrives om. Så undgår du også, at gæstebloggeren skriver om noget, du allerede har skrevet om på din blog.
  • SEO-optimeret indlæg – Hvis indlægget skal findes på Google, så du får trafik til din blog, så er det vigtigt at bede om et SEO-optimeret blogindlæg. (I kan også aftale, at du selv tilretter og SEO-optimerer)
  • Der er læst korrektur – Det er aldrig fedt at rette sin gæstebloggers indlæg igennem. Så sørg for at bede om, at der er læst korrektur før afsending.
  • Sprog – Hvis du for eksempel har en streng politik om slang, bandeord eller andre sprogregler på din blog, så nævn det for din gæsteblogger.
  • Tone – Hvis du gerne vil holde din blog positiv, så kan du sagtens frabede dig negative indlæg, rants og så videre.
  • Reklame og affiliate links – Generelt anbefaler vi, at du frabeder dig gæsteindlæg, som indeholder reklame eller affiliate links.
  • Links til eget nyhedsbrev – Vi anbefaler at du frabeder dig links til deres eget nyhedsbrev. Der er GDPR-regler, som kan være svære at komme omkring.
  • Regler om billeder – Skal gæstebloggeren selv levere billeder, så sørg for, at rettighederne er i orden.

Sådan tilføjer du en bidragsyder på din blog

Hvis du vælger at oprette din gæsteblogger som bidragsyder på din blog, har vi her lavet en lille guide til dig. Det er heldigvis virkelig nemt.

1. Start med at gå til Brugere i dit WordPress Kontrolpanel og klik på Tilføj ny

Gæsteblogger guide bruger kontrolpanel

2. Indtast oplysningerne for din gæsteblogger. Brugernavn, E-mail og Websted.

3. Under Rolle klikker du på dropdown-ikonet og vælger Bidragyder.

Gæsteblogger guide tilføj bidragsyder

4. Indtast relevant meta data for din gæsteblogger.

5. Sørg for at markere boksen: Send den nye bruger en e-mail om dennes konto.

6. Klik på Tilføj ny bruger

Gæsteblogger guide tilføj ny bruger

Når du har klikket Tilføj ny bruger, får din gæsteblogger en mail med et link, de skal klikke på for at lave et kodeord til deres konto på din blog. Herefter kan gæstebloggeren gå ind og skrive sit første gæsteindlæg hos dig. Nemt ikke?

Gæstebloggeren kan også udfylde en biografi om sig selv samt indsætte et profilbillede. Vi har lavet en guide her, der viser, hvordan du får et profilbillede vist.

 

Kunne du tænke dig at bruge gæstebloggere på din blog?


Signature
Tilmeld vores nyhedsbrev, så modtager du e-bogen "Find din niche - og få en professionel blog".

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, accepterer du, at vi må sende dig nyheder, mails med tips og gode råd, digitale gaver samt informationer om kurser, events og produkter. Du kan til enhver tid afmelde dig vores nyhedsbrev igen.

Læs vores privatlivspolitik her.